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CTF Corner: Groups question educational values of Canada: The Story of Us series

Ottawa – The Canadian Teachers’ Federation (CTF) has joined the Fédération nationale des conseils scolaires francophones (FNCSF) (National Federation of Francophone School Boards) in notifying the CBC ombudsman of its deep concern about the educational value of the series Canada: The Story of Us.

“We are concerned that the CBC wishes to give the series exposure in elementary and secondary schools across Canada via its Curio platform,” said CTF president Heather Smith. “Our organizations are unable to vouch for the educational value of the series in its existing form.”

The two organizations believe that because of its historical omissions (for example, the deportation of the Acadians), its less-than-flattering depictions of emblematic francophone figures from the history of Canada and the near absence of comments by francophones, this series offers an Anglo-centred version of the story that is far from being a shared or inclusive one.

They will therefore be recommending that their members refrain from using the series unless the CBC makes changes to avoid exposing students to an incomplete and distorted history of our country.

Echoing a recent suggestion by the Fédération des communautés francophones et acadienne du Canada (Federation of Francophone and Acadian Communities of Canada), the CTF and the FNCSF point out that interviews with Acadian and francophone leaders and historians could be incorporated into the material for distribution to schools.

“If the series’ primary target audience is the English-speaking public, as the CBC has indicated, it is essential that English-speaking Canadian elementary and secondary school students have access to an account that gives appropriate prominence to francophones and Acadians without taking liberties with history,” said FNCSF president Melinda Chartrand. ❚

Vives préoccupations quant à la valeur pédagogique de la série Canada: The Story of Us

Ottawa – La Fédération canadienne des enseignantes et des enseignants (FCE), de concert avec la Fédération nationale des conseils scolaires francophones (FNCSF), a fait part à l’ombudsman de la CBC de ses vives inquiétudes quant à la valeur pédagogique de la série Canada: The Story of Us.

« Nous sommes préoccupés par le fait que la CBC veuille assurer un rayonnement de cette série dans les écoles élémentaires et secondaires au Canada par le biais de sa plateforme Curio », explique la présidente de la FCE, ­Heather Smith. « Nos organisations ne peuvent cautionner la valeur ­pédagogique de cette série dans sa forme actuelle », ajoute-t-elle.

Les deux organisations estiment qu’en raison de ses omissions historiques, par exemple la déportation des Acadiens, de sa façon peu flatteuse de présenter des figures francophones emblématiques de l’histoire du Canada ainsi que de la quasi-absence de commentaires de francophones, cette série donne une version anglocentriste de l’histoire qui est loin d’être commune et inclusive.

Par conséquent, elles recommandent à leurs membres de s’abstenir de faire usage de cette série à moins que la CBC n’ajuste le tir afin d’éviter que les élèves ne soient exposés à une histoire incomplète et faussée de notre pays.

La FCE et la FNCSF proposent comme le suggérait récemment la Fédération des communautés francophones et acadienne du Canada d’incorporer des entrevues avec des leaders et des historiennes et historiens acadiens et francophones dans le matériel destiné aux écoles.

« Si le public premier visé par cette série est le public anglophone comme l’a indiqué la CBC, il est primordial que les élèves des écoles élémentaires et secondaires anglophones au pays puissent avoir accès à un récit qui accorde la place qui leur revient aux francophones et Acadiens sans prendre de libertés avec l’histoire », affirme la présidente de la FNCSF, Melinda Chartrand. ❚

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