*This is a legacy provincial website of the ATA. Visit our new website here

Teachers sought for study

CTF Corner

February 5, 2019

Ottawa – The Canadian Teachers’ Federation is sponsoring a study on the shortage of teachers in French-language schools in minority settings. The study is being conducted by a University of Ottawa research team under the leadership of Phyllis Dalley, Ph.D. 

The research team wishes to interview people who, in the first five years of their career, have chosen to leave permanent teaching positions in minority settings as well as those who have chosen to stay.

Who can participate?

  • Any teacher who has been in a teaching position (permanent or on track to become permanent) in a minority French-language school for fewer than five years.
  • Any teacher who has left the French-language school system during his or her first five years of teaching to work for an
  • English-language school (immersion, FSL, other).
  • Any teacher who has left the teaching profession during his or her first five years of teaching.

What will the participants be asked to do?

Participants will be asked to take part in an individual Skype interview that will last from 30 to 120 minutes, depending on their availability. Please note that participation is purely voluntary. Anything participants say to the researcher and her team will be kept strictly confidential. The identity of participants will not be disclosed under any circumstances.

To volunteer or request more information, contact project manager Josée Lebel at educavenir@uottawa.ca. ❚


Enseignants recherchés pour participer à une étude

Ottawa, La Fédération canadienne des enseignantes et des enseignants commandite une étude sur la pénurie d’enseignants dans les écoles de langue française en contexte minoritaire. Cette étude est menée par une équipe de recherche de l’Université d’Ottawa qui travaille sous la direction de Phyllis Dalley, Ph. D. 

L’équipe de recherche souhaite interviewer tant des personnes qui ont fait le choix de quitter un poste permanent en enseignement en contexte minoritaire que des personnes qui ont fait le choix d’y rester au cours des cinq premières années de leur carrière.

Qui peut participer

  • Toute enseignante ou enseignant occupant un poste d’enseignement (permanent ou en voie de permanence) dans une école de langue française en contexte minoritaire depuis moins de cinq ans.
  • Toute enseignante ou enseignant ayant quitté le système scolaire francophone au cours de ses cinq premières années d’enseignement pour travailler dans une école de langue anglaise (immersion, FLS, autre poste).
  • Toute personne ayant quitté la profession enseignante au cours de ses cinq premières années d’enseignement.

Ce que cela implique

Les personnes seront invitées à participer, par Skype, à un entretien individuel d’une durée de 30 à 120 minutes, selon leur disponibilité. Leur participation est entièrement volontaire.

Toute communication avec les chercheurs sera confidentielle et l’identité des participants ne sera pas divulguée. Contactez Josée Lebel, gestionnaire de projet, pour en savoir plus ou pour participer : educavenir@uottawa.ca. ❚

Also In This Issue