*This is a legacy provincial website of the ATA. Visit our new website here

Indigenous Education Resources

Professional Learning Pebbles

Professional Learning Pebbles is a collection of 24 short activities created by the Alberta Teachers’ Association Walking Together Project to support certificated teachers on their learning journey to meet the First Nations, Métis and Inuit Foundational Knowledge competency in the Teaching Quality Standard.

(PD-WT-19 2017 09, 123pp) - Download a Copy 

 

Stepping Stones Series

Stepping Stones is a publication of the Alberta Teachers’ Association Walking Together Project intended to support certificated teachers on their learning journey to meet the First Nations, Métis and Inuit Foundational Knowledge competency in the Teaching Quality Standard.

Terminology Reference
(PD-WT-16a 2018 03, 4pp) - Download a Copy 
There are many terms used to describe First Nations, Métis and Inuit in Canada. This Stepping Stone discusses the appropriate terms to use when referring to and discussing Canada’s Indigenous peoples.

Remarque sur la Terminologie (Terminology Reference)
(PD-WT-16aF 2017 07, 4pp) - Download a Copy 
Plusieurs différents termes sont employés pour décrire la réalité des Premières nations, des Métis et des Inuits au Canada. Ce document de la série Pierres d’assise aborde les termes appropriés pour désigner et discuter des peuples autochtones du Canada.
  Alberta Métis Settlements and Agreements
(PD-WT-16b 2018 03, 4pp) - Download a Copy 
The Métis are the largest group of self-identified Aboriginals in Canada and Alberta; therefore, it is likely the vast majority of schools in Alberta have students who self-identify as Métis. Reconciliation is about understanding the past and working together to build a new future. Who are the Métis and how did there come to be Métis settlements in Alberta? Having a knowledge of Alberta Métis history and current issues will support teachers as they work with these students and their families.

Établissements métis et accords concernant les Métis de l’Alberta
(PD-WT-16bF 2018 01, 4pp) - Download a Copy 
Les Métis constituent le plus important groupe d’individus s’identifiant comme Autochtones au Canada et en Alberta; il est donc probable que la majorité des écoles de l’Alberta comptent des élèves qui s’identifient comme Métis. Pour qu’il y ait réconciliation, nous devons comprendre le passé et collaborer afin de bâtir un avenir nouveau. Qui sont les Métis et comment les établissements métis de l’Alberta ont-ils vu le jour? Une connaissance de l’histoire et de la situation actuelle des Métis de l’Alberta soutiendra les efforts des enseignants qui travaillent avec ces élèves et leurs familles.
An Introduction to the Inuit
(PD-WT-16c 2018 03, 4pp) - Download a Copy 
This Stepping Stone looks at who are the Inuit, and how their unique history and culture shape contemporary Inuit society.

Les Inuits : Une introduction
(PD-WT-16cF, 2017 10, 4pp) - Download a Copy 
Ce document de la série Pierres d’assise traite du peuple inuit et de la façon dont son histoire et sa culture uniques façonnent la société inuite contemporaine.
           
Timeline of Albertas Indigenous History
(PD-WT-16e 2018 03, 12pp) - Download a Copy 
This Stepping Stone summarizes Alberta’s Indigenous history to support the Alberta Teachers’ Association / KAIROS Blanket Exercise.

Chronologie de l’histoire des autochtones en Alberta
(PD-WT-16eF 2017 11, 12pp) - Download a Copy 
Ce document de la série Pierres d’assise résume l’histoire des Autochtones en Alberta et sera utile dans le cadre de l’exercice des couvertures proposé par l’Alberta Teachers’ Association et KAIROS.
Elder Protocol
(PD-WT-16g 2017 07, 4pp) - Download a Copy 
Inviting an elder to participate in meetings or events is an opportunity to share Aboriginal knowledge, cultural beliefs and traditional practices with the education community. This Stepping Stone outlines their respected roles and what protocols to follow when reaching out to them.

Protocole relatif aux ainés
(PD-WT-16gF 2017 11, 4pp)Download a Copy 
Inviter un ainé à participer aux réunions ou évènements facilite le partage du savoir, des croyances culturelles et des pratiques traditionnelles autochtones avec les intervenants du domaine de l’éducation. Ce document de la série Pierres d’assise fournit un aperçu du respect qu’inspirent les ainés par les rôles qu’ils occupent, ainsi que des protocoles à suivre lorsqu’on prend contact avec eux.
  Numbered Treaties Within Alberta: Treaty 6
(PD-WT-16d 2018 03, 4pp) - Download a Copy 
This Stepping Stone reviews the history of Treaty 6, and the 17 First Nations in the central west portions of Alberta and Saskatchewan in which Treaty 6 encompasses.

Traités Numérotéen Alberta : Le Traité N° 6 (Treaty 6)
(PD-WT-16dF 2018 04, 4pp) - Download a Copy  
Ce document de la série Pierres d’assise examine l’histoire du Traité no 6 et les 17 Premières nations du centre-ouest de l’Alberta et de la Saskatchewan établies dans la région visée par ce traité. 
  Numbered Treaties Within Alberta: Treaty 7
(PD-WT-16f 2018 04, 4pp) - Download a Copy 

Traités Numérotéen Alberta : Le Traité N° 7 (Treaty 7)
(PD-WT-16fF 2018 04, 4pp) - Download a Copy  
  Numbered Treaties Within Alberta: Treaty 8
(PD-WT-16h 2018 03, 4pp) - Download a Copy

Traités avec les Premières nations en Alberta : Le Traité N° 8
(PD-WT-16hF 2018 01, 4pp) - Download a Copy  

 

View other workshops and resources from Walking Together